torsdag 9 juni 2011

Korsnäströjan - ett livsprojekt?




I många år har jag sparat på bilder och mönster på Korsnäströjor. Tröjan har sitt ursprung i Korsnäs, som ligger nära Vasa i Finland. Det är den enda traditionella tröja som jag känner till, där man virkar vissa delar och stickar andra delar. En mästare virkade de mönstervirkade partierna och stickerskor tog vid när man kom till de stickade partierna. 3 stickerskor kunde sitta i en ring och samtidigt sticka på tröjan. Hur gick det till egentligen? Med deras gemensamma ansträngning kunde en tröja bli färdig på ganska kort tid. För en ensam stickerska/virkerska på min nivå är det ett betydligt mer utdraget projekt!
Garn och beskrivning är köpt på Loftet i Vasa. Länk till Loftets bättre bild.

1 kommentar:

  1. Hej Kerstin!
    Inget sommarplagg precis, så Du får väl visa upp den till hösten. Nu har jag Din länk på min hemsida, så nu blir det rusning!
    Ha det gott och hälsa Lasse!
    //Börje

    SvaraRadera